Conducció de l’olivera: el logo de Deutz

 In Gestión integral

El cultiu de l’olivera a la zona de la DO Siurana té tres tipus diferents de conducció: en vas amb diversos braços, com poden ser les oliveres centenàries i oliveres amb el cultiu totalment tradicional; les oliveres en vas preparades per a una recol·lecció mecànica mitjançant un vibrador sacudidor de branques; i per últim, les oliveres emparrades, en les que s’utilitza per collir una veremadora o una collidora pensada especialment per a collir olives. Els càlculs dels costos de producció utilitzats per a refermar les teories que patrocinen un sistema de conducció o un altre sovint no inclouen un detall, basat no en la recolecta sinó en l’esporga dels arbres. Mentre que a les oliveres emparrades i les preparades per al vibrador el tipus d’esporga pot alternar el manual i el retall mitjançant discs tallants laterals i d’alçada, les oliveres més velles i amb més branques últimament han adquirit un nou sistema d’esporga molt ràpid i que al seu temps també comporta un canvi d’imatge als arbres: jo l’anomeno l’esporga Deutz. Aquesta esporga es realitza amb la motosserra i el bon criteri de l’esporgador, sovint invertint més temps en pensar quina branca és la prescindible que en l’actuació de fer-la caure.

Quantes vegades ens podem haver preguntat: com és que aquesta olivera de marge que ningú no cuida durant tot l’any té més olives que una olivera ben cuidada i tractada? Potser la resposta rau en perquè és un ésser viu. Nosaltres, els humans, a vegades tendim a no comprendre bé als éssers vius, en podem trobar exemples a tots els racons del món, la reflexió pot recaure en que si no ens entenem a nosaltres els humans, com volem entendre a la mare naturalesa? L’olivera és un arbre que creix per vestir-se. Quan nosaltres l’esporguem com sempre ho hem fet de forma tradicional i deixem a la llum del sol tota la fusta vella les branques tornen a rebrotar omplint de llucs joves tot aquest espai. El sistema Deutz aposta perquè els arbres tinguin molt poques branques principals i, per contra, es farceixin de llucs joves amb ganes de producció, sense oblidar-se dels espais entre brancatges per on entra la llum del sol i l’aire quan pertoca. S’utilitza la motosserra perquè durant els anys d’implantació d’aquest sistema és necessari tallar branques força grosses. El fet de tallar aquest brancatge no afecta a l’olivera en el seu desenvolupament anual, quan esporguem de forma tradicional tallem el mateix volum de branca que amb aquest sistema. Ara bé, si que ens atrevim a aplicar-hi una regla de tres: és el mateix tallar 150 branques de 20 cms amb tisores que ocupin 1 metre cúbic que tallar-ne 15 de 200 cms amb motosserra que ocupin el mateix espai. Lògicament, el temps de tall amb una motosserra és tan poc que és més difícil pensar de quina branca prescindir. Cal dir que amb el mètode Deutz podem arribar a estalviar fàcilment un 80-90% del cost d’esporga de l’olivera comparant-lo amb l’esporga de sempre, una dada esfereïdora. Ara bé, no tot són avantatges, també té alguns inconvenients envers l’esporga tradicional: al desprendre el brancatge més gros és més difícil d’eliminar-lo, s’ha de fer llenya o triturar més lentament. L’altre inconvenient és que la recolecció també és més lenta ja que hi ha parts de l’olivera que estan més atapeïdes d’olives i costa una mica més collir-les. Aquests inconvenients no treuen que, un cop analitzada la campanya, ens adonem que el sistema d’esporga Deutz funciona.

No és d’extranyar preguntar-se d’on prové el nom. És el de menys, o el de més. Per entendre aquest sistema és molt fàcil imaginar-se l’olivera, un cop esporgada, amb el seu esquelet vista des de dalt d’un helicòpter, és a dir, només amb les branques principals. Imaginant aquesta observació dels arbres amb aquest mètode d’esporga, la forma que hi podem veure, sovint però no sempre, és la mateixa que tenia dibuixada el pare d’un fabricant de cotxes sobre la porta de casa seva a Deutz (Alemania), i que es va convertir en el famós logotip d’una empresa que fabrica i comercialitza automòbils: Mercedes-Benz.

Recent Posts

Leave a Comment

0

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies